Communiceren met patiënten, cruciale rol voor zorgverlener

Geplaatst op:

21-03-2024

Leestijd 5 - 6 minuten

Geschreven door: Coalitie Leefstijl in de Zorg

Dit bericht delen op:

Uit het doelgroepenonderzoek dat team Patiënten liet uitvoeren blijkt dat de rol van de zorgverlener cruciaal is in het motiveren van patiënten. Het slagen van het gesprek over leefstijl is onder andere afhankelijk van de consultatiestijl van de zorgverlener, de tijd en ruimte die een patiënt ervaart om over leefstijl te praten en het belang dat de zorgverlener zelf hecht aan leefstijl. Daarnaast vervullen zij een belangrijke rol om patiënten te leiden naar geschikte hulp of informatie. Het is daarom van belang dat zorgverleners de juiste attitude, vaardigheden en tools hebben om dit op een constructieve manier te doen. Wanneer een patiënt zich niet gehoord voelt, zal deze niet snel weer over leefstijl beginnen.

In het betreffende onderzoek staan een aantal randvoorwaarden geformuleerd voor communicatie over leefstijl met patiënten: 

  • Zorg in de communicatie voor duidelijk doelgedrag: als je helder en concreet communiceert wat patiënten kunnen doen, is de kans groter dat ze dit doen. Zeg dus: ‘Zoek informatie over wat jij zelf kunt doen om je klachten te verminderen op Thuisarts.nl’ met bij voorkeur een directe link naar de website.
  • Communiceer kleine stapjes: laat patiënten zien dat ze in staat zijn om te beginnen met veranderingen. Kleine stappen verlagen de drempel om aan de slag te gaan en zorgen voor succeservaringen. Sporten kan bijvoorbeeld een drempel opwerpen, maar wandelend boodschappen doen in plaats van met de auto niet. 
  • Maak het makkelijk en toegankelijk: bijvoorbeeld door direct informatie mee te geven of te mailen na een gesprek.
  • Communiceer de juiste sociale norm: in plaats van benadrukken dat veel mensen het gewenste gedrag nog niet uitvoeren, werkt het motiverend als benadrukt wordt dat veel mensen het gewenste gedrag wel uitvoeren.
  • Zet in op positieve framing: focus op de voordelen en positieve uitkomsten van een gezonde leefstijl, in plaats van de negatieve gevolgen van ongezond gedrag. Dus naast ‘ik ben minder moe’, ook: ‘daardoor kan ik weer op mijn kleinkinderen passen.’ Zo maak je leefstijl persoonlijk relevant.

Lees hier het volledige rapport van het doelgroepenonderzoek.

Onlangs verscheen er in het Nederlands tijdschrift voor Leefstijlgeneeskunde een update van de Coalitie Leefstijl in de Zorg over het stimuleren en ondersteunen van patiënten bij leefstijlverandering, lees het gehele artikel hier.

Gericht op actie

Betrokken partijen

De Coalitie Leefstijl in de Zorg bestaat uit een groeiende verzameling van partijen die actief zijn in en om de zorg, in beleid, op het terrein van wetenschap en innovatie of op een andere manier betrokken zijn bij leefstijl in de zorg.