In de zorg is veel behoefte aan het verdiepen en meer en beter uitwisselen en benutten van wetenschappelijke kennis op het gebied van leefstijlverbeteringen tussen professionals in onderzoek, onderwijs en praktijk. Door van elkaar te leren, verbetert de zorg aan...
Om leefstijl een nog belangrijkere rol te geven in zowel het voorkomen als behandelen van klachten en ziektes, is goede samenwerking tussen mensen en organisaties in alle lijnen van de gezondheidszorg heel belangrijk. De afgelopen jaren zien we dat er...
Het Team Richtlijnen werkt intensief samen met partijen die zich bezighouden met de ontwikkeling van richtlijnen. Hun voornaamste doel is het integreren van leefstijl in zijn breedste zin als een behandelingsoptie, mits bewezen waardevol, in kwaliteitsstandaarden en professionele richtlijnen. Dit...
Het team zorgt ervoor dat professionals handelingsperspectieven hebben om leefstijl effectief in te zetten. Dit betekent dat er tools beschikbaar zijn, mogelijkheden bestaan voor het verwerven van vaardigheden en er doorverwijsmogelijkheden zijn. Verder streeft het team ernaar dat de organisatie...
Het team Opleiden en Professionaliseren zorgt ervoor dat zorgprofessionals adequate en effectieve kennis en vaardigheden hebben en/of weten te vinden rondom het thema Leefstijl in de curatieve zorg (geïndiceerde en ziekte-gerelateerde preventie). Zorgprofessionals binnen alle lijnen kunnen met deze kennis,...
Team Patiënten ondersteunt zorgverleners, zorginstellingen, patiëntenorganisaties en kenniscentra bij het aanmoedigen van patiënten om de eerste stap te zetten naar een gezondere leefstijl. Door met deze partijen te werken aan betrouwbare en begrijpelijke informatie over leefstijl en het motiveren van...
Financiering is belangrijk voor het inzetten en opschalen van leefstijlinterventies binnen en buiten de Zorgverzekeringswet. Het ontbreken van financiering wordt vaak genoemd als belemmering voor het inzetten en opschalen van leefstijlinterventies. Het team financiering en kosten onderzoekt welke succesfactoren en...